Kad didžiausias mūsų gyvenimo džiaugsmas nepakirstų sveikatos

Pamenu, mano močiutė sakydavo, kad kiekvienas vaikelis jai atėmė po dantį. Ilgą laiką maniau, jog taip ir yra - juk močiutė pagimdė ir užaugino ne vieną, o šešis vaikus. Žinoma, vėliau supratau, kas visgi įvyko su tais dantimis… Bet vos pradėjusi lauktis pati, labai nerimavau dėl savo dantų sveikatos, svarsčiau, kokių profilakinių priemonių galėčiau imtis.

Džiaugiuosi, kad vieno vizito metu savo būgštavimais pasidalinau su mano nėštumą prižiūrinčia daktare, o ji paaiškino, kad jokio tiesioginio ryšio tarp nėštumo ir dantų sveikatos nėra. Tiesiog laukiantis mažylio, vėliau jį žindant krūtimi labai padidėja moters organizmo kalcio poreikis. Jei pakankamo kalcio kiekio negaunama

su kasdieniu maistu, mūsų organizmas ima naudoti jo atsargas sukauptas kietuosiuose audiniuose. O greičiau gendantys dantys – labiausiai pastebimas ilgalaikės kalcio stokos moters organizme padarinys. Tuo tarpu kiti, plika akimi nematomi dėl kalcio stokos pasireiškiantys pokyčiai, pavyzdžiui, kaulų masės išretėjimas, yra daug grėsmingesni pačios moters ir jos mažylio sveikatai ir vystymuisi.

 

Kalcis – vienas svarbiausių mineralų

Vidutiniškai normaliam moters organizmo funkcionavimui reikia maždaug 700 mg kalcio per parą. Nėštumo laikotarpiu, žindant kūdikį, kalcio poreikis padidėja

kone dvigubai. Kalcio, kaip ir kitų mineralų, mūsų organizmas pats negamina ir turi gauti su kasdieniu maistu. Paprastai manoma, kad kalcis reikalingas tik kaulams ir

dantims, tačiau šis mineralas būtinas palaikyti nervinio audinio pralaidumą, raumenų susitraukimus, jis dalyvauja kraujo krešumo sistemos veikloje, atlieka daug kitų

svarbių funkcijų žmogaus organizme.  Nėštumo metu kalcis dvigubai svarbesnis. Mat optimalus jo kiekis padeda palaikyti ne tik gerą besilaukiančios moters sveikatą ir gerą savijautą, bet yra būtinas normaliam vaisiaus vystymuisi. Dėl kalcio stokos gali sutrikti būsimojo kūdikio kaulų ir dantų vystymasis ir augimas, jis reikalingas būsimojo vaikelio raumenukams ir širdelei. Manoma, kad prenataliniu laikotarpiu kalcio stoką patyrę žmonės patiria didesnę riziką susirgti kaulų osteoporoze. Todėl labai svarbu, kad būsima mamytė jo gautų pakankamai.  Optimalus kalcio kiekis tiesiog būtinas, kad išsaugoti kaulų tvirtumą, gerą plaukų ir nagų būklę. Nėščiajai nestokojant kalcio rečiau vargina kojų mėšlungis. Kalcis dalyvauja palaikant kraujospūdį ir organizmo skysčių balansą, todėl padeda išvengti nėštumo metu varginančio arterinio kraujospūdžio padidėjimo ir net preeklampsijos priepuolių. Kalcio svarba nesumažėja ir pagimdžius kūdikėlį, jis yra ypač reikalingas mamos pieno gamybai. Pirmaisiais gyvenimo mėnesiais visas reikalingas maisto medžiagas, vitaminus ir mineralus sparčiai augantis kūdikis gauna su mamos pienu. Jo gamybai moters organizmas naudoja nėštumo laikotarpiu riebaliniame audinyje sukauptas energines atsargas. Svarbiausi vitaminai ir mineralai, tame tarpe ir kalcis, į mamos pieną patenka iš kasdienio mamos maisto. Tad jei žindanti mamytė šių medžiagų negauna pakankamai, jų stokoja ir jos vaikelis. Kiek kitaip yra su kalciu - jei kasdienė žindyvės mityba nepatenkina šio normaliam kūdikio augimui ir vystymuisi taip reikalingo mineralo, jo “skolinamasi” iš mamytės organizmo, tai yra, pradedamas naudoti kauliniame audinyje sukauptas kalcis. Ilgesnį laiką nepapildant kalcio atsargų ima retėti kaulai, greičiau genda dantys, pastebimai pablogėja plaukų būklė, pradeda lūžinėti nagai ir pan.

 

Kaip išvengti kalcio trūkumo?

Svarbiausias kalcio šaltinis yra pienas ir jo produktai, kopūstinės kultūros, sėklos, grūdai, lašiša, tai yra, kasdien valgomi maisto produktai. Tačiau sveikatos apsaugos specialistai tvirtina, kad su kasdieniu maistu mes gauname maždaug pusę reikiamo kalcio kiekio per parą. Turint galvoje, kad nėštumo ir kūdikio žindymo laikotarpiu kalcio poreikis ženkliai padidėja, nesunku suprasti, kad moters organizmas jo nuolat stokoja. Sveikatos apsaugos specialistų nuomone, kalcio stoka nėštumo ir kūdikio žindymo laikotarpiu ypač žalinga moterims iki 25 metų amžiaus, kurių kaulai dar nepasiekę maksimalaus tankio. Būsimajai mamytei, ypač paskutinįjį nėštumo trimestrą, taip pat žindant kūdikį krūtimi moters organizmui reikia gauti ne mažiau 1000 mg kalcio per parą. Jei su kasdieniu maistu kalcio gauna nepakankamai ar sutrikęs kalcio pasisavinimas organizme, kiekviena moteris šio svarbaus mineralo atsargas gali papildyti vartodama specialius maisto papildus. Neseniai vaistinėse atsirado maisto papildas Jamieson šokolado skonio kramtukai su kalciu. Tai iš ties unikalus maisto papildas - Jamieson Mega Cal yra šveicariško šokolado skonio minkštoje kramtomoje tabletėje ir jį galima vartoti tiesiog kaip skanumyną. Šioje kramtomomje tabletėje yra 650 mg kalcio ir jo pasisavinimą organizme pagerinanti pati aktyviausia ir efektyviausia vitamino D3 forma. Siekiant palaikyti optimalia kalcio koncentraciją organizme, rekomenduojama du kartus per parą sukramtyti po vieną šio maisto papildo kramtuką. 

 

Vitaminas D geriausias kalcio draugas

Visiems žinoma tiesa, jog kalcio pasisavinimui žmogaus organizme labai svarbus vitaminas D. Be to, šis vitaminas stabdo ir kalcio šalinimą iš kaulinio audinio

bei reguliuoja fosforo apykaitą. Saulės šviesos poveikyje šį vitaminą gamina pats žmogaus organizmas. Aktyvi vitamino forma - vitaminas D3 - susidaro odoje veikiant UV saulės šviesos spinduliams. Natūralu, jog šaltuoju metų laiku vitamino D atsargos moters organizme labai sumažėja, nes su maistu šio vitamino gaunama per mažai. Sveikatos apsaugos specialistai teigia, kad šiuo gyvenimo laikotarpiu moters organizmas išeikvoja maždaug dvigubai daugiau vitamino D nei įprasta.

Mažylio besilaukianti, taip pat savo pieneliu kūdikėlį maitinanti moteris turėtų prisiminti, jog vitaminas D yra labai svarbus jos mažyliui. Jis būtinas kaulų augimui

ir vystymuisi bei yra vienintelis vitaminas, saugantis nuo rachito. Šiuo metu manoma, kad rachitas dažniau išsivyto kūdikiams, kurių mamoms nėštumo metu trūko vitamino D. Dėl vitamino D stokos vaikučiams blogiau auga dantys ir nagai, suglemba raumenukai ir padidėja pilvelis. Jie dažniau serga infekcinėmis ligomis, lėčiau vystosi ir auga. Net pati mamytė gali įtarti šio vitamino trūkumą: vaikutis labiau prakaituoja, blogiau miega, tampa irzlesnis, nuplinka plaukučiai, besitrinantys į pagalvę. Todėl laukiantis mažylio ir jį maitinant krūtimi mamytės organizmas turi nestokoti jai pačiai ir mažyliui būtino vitamino D. Siekiant organizmą aprūpinti

optimaliu vitamino D kiekiu, patariama vartoti specialius maisto papildus. Pavyzdžiui, šokolado skonio Jamieson kramtomąsias tabletes, kurių sudėtyje yra 1000 IU

aktyviausios, geriausiai organizmo pasisavinamos formos vitamino D3. Unikalios technologijos būdu šių maisto papildų sudėtyje esanti vitaminas D3 išgaunamas iš

saulėtuose Australijos ir Naujosios Zelandijos aukštikalnių ūkiuose besiganančių avių vilnos. Lanolinas – tai tam tikros rūšies riebalai, kurių aptinkama gyvų avių vilnoje. Jis laikomas viena natūraliausių vitamino D formų. Svarbu pastebėti dar ir tai, kad gyvūnams nepadaroma jokios žalos, nes avių vilna tiesiog nukerpama ir tik tuomet pradedamas lanolino išgavimo procesas. Vitamino D3 sudėtyje nėra alergenų, gyvūninės kilmės ir GMO medžiagų, jis gaminamas nedarant bandymų su gyvūnais. Siekiant papildyti natūralaus vitamino D 3 atsargas, pakanka per dieną sukramtyti vos vieną šokolado skonio tabletę.