Nėščia moteris ir jos įsčiose augantis kūdikis - lyg dvi vieno organizmo dalys,

mintančios tuo pačiu maistu, kvėpuojančios tuo pačiu oru, jaučiančios panašias emocijas. Visas reikalingas maisto medžiagas, deguonį, vaisiaus organizmas gauna iš motinos organizmo. Todėl labai svarbu, ką jūs valgote, kokiu oru kvėpuojate, kokia jūsų emocinė būsena, darbo ir poilsio režimas.

Milžinišką reikšmę būsimo kūdikio sveikatai, normaliam jo vystymuisi turi maistinės medžiagos, gaunamos iš jūsų organizmo. Kad kūdikis gimtų sveikas ir stiprus, būsimoji mama turi kasdien valgyti visavertį maistą. Deja, besilaukiančiai šiuolaikinei moteriai, ypač gyvenančiai ir dirbančiai mieste, tai kartais tampa sunkia užduotimi.

 

Kertiniai nėščiosios mitybos akmenys

Sužinojusi, kad laukiatės mažylio, pirmiausia ką turite padaryti, ypač jei anksčiau tam neskyrėte pakankamai dėmesio, pradėti maitintis reguliariai . Nėščiajai rekomenduojama valgyti ne mažiau 4 kartų per dieną. Privalote valgyti visavertį, vitaminingą, svarbiausių maistinių medžiagų nestokojantį maistą. Kasdien turite gauti visaverčių baltymų, kelis kartus per dieną valgyti šviežių vaisių ir daržovių, gerti natūralių sulčių. Taip pat reikia valgyti pakankamai lieso pieno produktų. Reikia riboti (jei sunku atsisakyti visiškai) aštrių, sūrių patiekalų vartojimą, vengti riebalų, nepiknaudžiauti itin kaloringais saldumynais, kava, stipria arbata. Nedarykite klaidos valgydama be saiko. Mūsuose vis dar gajus mitas, kad būsimąjai mamytei reikia valgyti už du. Tačiau nėštumo metu moters organizmui reikia tik 300 kcal daugiau nei

įprastai. Tuo tarpu svarbiausių vitaminų ir mineralų poreikis gerokai didesnis. Pavyzdžiui, nėštumo metu  moters organizmas turi gauti maždaug dvigubai daugiau geležies. Padidėja kalcio, kuris būtinas sparčiai augančio vaisiaus kaulams ir dantims, poreikis. Labai svarbu, kad nėčiosios organizmas nestokotų folio rūgšties - ji būtina normaliam vaisiaus vystymuisi. Dėl nuolatinio jodo trūkumo gali sutrikti būsimo kūdikio smegenų vystymąsis. Trūkstant cinko, vaisiaus augimas gimdoje sulėtėja.

 

Kaip užpildyti kasdienės mitybos spragas?

Deja, jei neturite nuosavo ūkelio ar rūpestingų giminaičių, nuolat jus aprūpinančių šviežiais žalumynais, su kasdieniu maistu gauti visus reikiamus vitaminus ir mineralus – beveik neįgyvendinama užduotis. Todėl verčiau nepasiduokite dabar itin madingoms teorijoms ir pasinaudokite tuo, ką siūlo šiuolaikinė civilizacija. Tai yra rinkitės specialius, itin kokybiškus maisto papildus, skirtus besilaukiančioms moterims. Jei abejojate, ar verta juos vartoti, pasitarkite su savo gydytoju. Jis neabejotinai patvirtins, jog specialių papildų vartojimas, siekiant papildyti kasdienės mitybos spragas, yra puiki išeitis. Tik abejoju, ar jūsų gydytojas nurodys konkretaus maisto papildo pavadinimą. Vienaip ar kitaip rinktis teks jums pačiai. Tad pamėginkime išsiaiškinti į ką reikėtų atkreipti dėmesį, šiuo atsakingu jūsų gyvenimo laikotarpiu renkantis maisto papildą. Pirmiausiai atidžiai išstudijuokite sudėtį ir į maisto papildą įeinačių vitaminų ir mineralų dozes. Per daug nesikuklinkite – jei kas neaišku, klauskite patarimo, juk rūpinatės pačiu svarbiausiu žmogumi savo gyvenime – būsimuoju kūdikėliu. Kad būtų lengviau, su savimi galite pasiimti pačių svarbiausių vitaminų ir mineralų rekomeduojamų dozių sąrašiuką.

 

Būtiniausi vitaminai

Vitaminas A didina atsparumą infekcinėms ligoms, būtinas normaliam regėjimui. Nėščiajai vitamino A reikia 25 proc. daugiau nei iki nėštumo. Vitaminas C dalyvauja kolageno sintezėje, tai svarbu palaikant normalią kaulų, kremzlinio audinio, raumenų skaidulų, kraujagyslių sienelių, odos struktūrą. Vitaminas C yra vienas svarbiausių antioksidantų. Kasdien vitamino C reikia apie 80 g. Vitaminas D gerina vaisiaus augimą, kaulų kalcifikaciją, dantų ir emalio formavimąsi. Folio rūgštis ypač svarbi pirmaisiais nėštumo mėnesiais. Ji dalyvauja medžiagų apykaitoje, kraujo gamyboje, susidarant vaisiaus audiniams. Dėl jos trūkumo gali atsirasti vaisiaus apsigimimai, ypač nervinio vamzdelio defektai, sulėtėti vaisiaus augimas. Motinai folio rūgšties trūkumas gali sukelti persileidimus, priešlaikinius placentos atšokimus bei gimdymus.

 

Svarbiausi mineralai

Kalcio kūdikio besilaukiančiai mamai reikia du kartus daugiau negu įprasta. Kalcio reikia formuojantis dantims ir kaulams, jis dalyvauja kraujo krešėjime, būtinas nervų sistemos funkcionavimui. Cinkas svarbus augančiam vaisiui ir besiformuojančiai placentai. Jodas būtinas nervų sistemos ir smegenų raidai, skydliaukės hormonų, kurie dalyvauja medžiagų ir energijos apykaitoje, reguliuoja augimą, psichikos ir fizinę raidą, sintezei. Geležies poreikis nėščiosioms smarkiai padidėja, didžiausias – III nėštumo trimestrą. Geležis reikalinga hemoglobino sintezei, imuninei sistemai stiprinti, vaisiui augti.

Neužmirškite pasidomėti pasirinkto maisto papildo gamintoju. Tarp mūsų kalbant, visuomet geriau rinktis pasaulyje gerai žinomo maisto papildų gamintojo produktus. Ypač jei ši kompanija garsėja savo produktų natūralumu. Taip pat svarbu, kad maisto papildo sudėtyje esantys vitaminai ir mineralai būtų gerai organizmo pasisavinami. Pavyzdžiui, išskirtine kokybe garsėjančių maisto papildų gamintojo Jamieson produkto „Pre-Natal” sudėtyje esantys mineralai yra chelato pavidalo, todėl reikalingos medžiagos (vitaminai ir mineralai) lengvai virškinamos ir pasisavinamos organizmo. Šio maisto papildo sudėtyje yra iš natūralių šaltinių išgauto rutino, hesperidino, acerolos, erškėtuogių ir bioflavonoidų (kompleksiškai su vitaminu C veikiančių augalinių faktorių), pipirmėtės, ramunėlių ir virškinimo fermentų: bromelaino, papaino, amilazės, lipazės ir celulazės. Natūralių virškinimo trakto fermentų dėka preparatas gerai toleruojamas, o nėštumo metu tai yra ypač svarbu.

Rinkdamasi maisto papildą įvertinkite individualius savo organizmo poreikius. Jei reikia įsitikinkite, kad maisto papildo sudėtyje nėra cukraus, krakmolo, druskos, glitimo, laktozės ir pan. Tai pat įvertinkite kainos ir kokybės santykį, paskaičiuokite kuriam laikui (mėnesiui, dviems ar trims) pakaks jūsų nusižiūrėto produkto. Neretai pasitaiko, kad iš pirmo žvilgsnio pigumu patraukiantis preparatas pasirodo esantis gerokai brangesnis nei kiti, nes tenka suvartoti 2-3 tabletes per dieną. Kita

vertus, pernelyg netaupykite, juk naivu tikėtis, jog tikrai vertingas, kokybiškas ir patikimas produktas gali būti labai pigus. Galiausiai, jei jau išsirinkote ir įsigyjote specialų maisto papildą, laikykite matomoje vietoje, kad neužmirštumėte jo sistemingai vartoti.